Jaka powinna być zimowa dieta?

2019-02-07

Owoce i warzywa stanowią cenne źródło witamin i minerałów, jednak zimą mamy do nich ograniczony dostęp. Także smak np. pomidorów czy jabłek ulega zmianie w porównaniu do cieplejszych miesięcy. Jak więc zimą radzić sobie z niedoborami witamin i minerałów w organizmie?

Przede wszystkim należy zwiększyć udział w diecie tych warzyw, które nadają się do dłuższego czasu składowania – są to między innymi:
- warzywa korzeniowe np. marchew, seler,
- warzywa cebulowe np. por cebula,
- kapusta,
- strączki np. fasola czy ciecierzyca,
- czosnek.

Warzywa te nie tylko dostarczą cennych składników odżywczych, ale także długo zachowają odpowiedni smak i świeżość przy odpowiednim przechowywaniu. Nadają się świetnie do surówek czy rozgrzewających zup idealnych do walki z zimowymi infekcjami. Kiedy mamy ochotę na sos pomidorowy, zamiast świeżych pomidorów możemy użyć pomidorów z puszki lub przecieru poddanemu pasteryzacji.

Jeśli natomiast brakuje nam owoców, dobrym źródłem witamin będą owoce cytrusowe oraz nasze rodzime jabłka. Warto poszukać odmian jabłek, które dobrze znoszą zimowe magazynowanie. Są to np. lobo lub spartan – ich smak świetnie zachowuje się przez kilka miesięcy. Dobrym pomysłem jest także jedzenie przetworów – niskocukrowych dżemów lub kompotów. Mimo że nie posiadają tyle witamin co świeże owoce, na pewno będą smacznym uzupełnieniem codziennej diety.

Nie zapominajmy, że oprócz warzyw i owoców, cennym źródłem minerałów jest także codzienne picie wody mineralnej. Wapń, magnez, selen – pierwiastki, które można znaleźć w butelce Selenki, są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pamiętajmy więc o nich, przygotowując codzienne posiłki.